Meie selle korra Tai reis sai alguse
Ayutthayast. Maandusime küll varahommikul Bangkokis, kuid pärast rendiauto
kättesaamist suundusime kohe põhja poole, et jõuda kunagisse Tai (täpsemalt Ayutthaya
kuningriigi) pealinna Ayutthayasse. Ayutthaya asub Bangkokist umbes 80 km
põhjas, samuti Chao Phraya jõe ääres nagu ka Bangkok.
Huvi Ayutthayasse mineku vastu tekkis mul, kui
lugesin ühte põhjalikku raamatut „Kagu-Aasia riigid, rahvad ja ühiskonnad“,
kirjutatud eestlase Karin Deani poolt, kes on aastaid elanud ja töötanud
mitmetes Kagu-Aasia riikides. See ei ole raamat "Minu" sarjast, mis
räägib ühe inimese või perekonna lühikesest võõramaa-kogemusest, vaid
akadeemiliste viidetega kirjutatud Kagu-Aasia rahvuste ja riikide kujunemislugu
selgitav teos, mis on kirjutatud olenemata formaadist väga loetavalt ja
huvitavalt. Praegused riigipiirid Kagu-Aasias pole sugugi nii
enesestmõistetavad, vaid neid on vorminud kunagine koloniaalvõim, arvestamata
sealsete rahvaste väljakujunenud elupaiku.
Tai Kuningriik kannab sellist nime ja on tänasel kujul olemas alates aastast 1949. Enne seda on enam-vähem praegustel Tai aladel eksisteerinud mitmed kuningriigid, sh Ayutthaya, mille hiilgeaeg jäi 14. - 18. sajandisse. Lisaks mainitud raamatule tõmbasin omale Kindlesse veel mitu Ayutthaya kuningriigi hiilgeaega avavat raamat. Lühidalt kokku võttes oli Ayutthaya linn oma soodsa asukohaga toonane kaubandusteede sõlmpunkt, kust läks mööda veeteid teele (ja ka vastupidi) hulganisti kaupu Hiinasse, Indiasse, Jaapanisse ja ka ümberkaudsetesse riikidesse. Just kaubavahetuse tõttu saavutas Ayutthaya 16. sajandil kogu Kagu-Aasia rikkaima linna positsiooni. Ühtlasi oli Ayutthaya tol perioodil üks maailma suurimaid ja ka kosmopoliitsemaid linnu.
Sel ajaperioodil kerkis Ayutthayasse ka
mitmeid templeid, millest osa on säilinud tänase päevani. Üks neist, nagu
eelnevalt pilte sirvides märkasin, meenutab arhitektuuriliselt üsna palju (suhteliselt)
lähedal asuvat khmeeride pühakoda Angkor Wat'i, mis asub tänase Kambodža
aladel. Angkor Wat'i tempel on koht, kuhu ma kunagi tõesti minna tahaks.
Kaalusin isegi sel korral sissepõiget "kõigest" 500 km läänes asuva
templi juurde, aga sain kiiresti aru, et see pole Euroopa, kus reisimisel
riigipiire ei tunta ja vahemaad lendavad linnulennul. Seega tundus Ayutthaya
esmaseks tutvumiseks muistsete Kagu-Aasia pühakodadega hea ja ka teostatav
algus sellele reisile. Huvitaval kombel pole aga Ayutthaya erinevates
reisijuhtides "must see" nimekirjades kõrgetel kohtadel, aga minu
eeltöö andis tulemuse, et see linn on külastamist väärt.
Aga aitab selleks korraks ajalooekskursist,
suundume koos meiega ekskursioonile tänasesse Ayutthayasse. +35-kraadine kuumus
(kontrastina meie 0-kraadisest märtsikuisest ilmast), praktiliselt magamata öö, 5-tunnune ajavahe ning asjaolu, et reisime kahe lapsega, ei ole parimad
tingimused aktiivseks kultuurireisiks. Ma ei olnud teinud täpset nimekirja, mis
templites ma tahaks käia, sest ma teadsin ette, et see kõik pole teostatav,
kuna me peatume Ayutthayas vaid ühe päeva ja ühe öö.
Aga vahel lihtsalt tuleb lasta voolul end
kaasa kanda. Varasel ennelõunal, mil me ühte toredasse perehotelli jõudsime,
võeti meid olenemata varasele kellaajale lahkelt vastu, anti tuba ja müüdi hotelli
perenaise poolt meile väga osavalt paadiekskursioon kõigi oluliste pühakodade
juurde. Me oleme reeglina ise kondajad ja ei kipu ostma igasuguseid
valmispakette, aga me saime selle vähese ajaga aru, mis me õues seda kõrvetavat
päikest tundsime, et isegi 100 meetri läbimine sellises kuumuses oleks
talumatult kurnav. Pealegi tundus see paadiekskursioon harjumuspärasest
hinnatasemest tulnuna nii odav – vaid 5 € inimene ja oleks isegi imelik olnud
lastele poolt hinda kaubelda.
Kuna ekskursioon pidi algama kell neli
pärastlõunal, tegime kiire ajaplaneerimise ja arvutuse, et me peame
ilmtingimata enne seda lõunaune magama, kuna muidu ei pea keegi õhtuni vastu. Olgugi,
kui väsinud, ei suutnud me vastu panna, et hüpata palavuse käest maja
sisehoovis paiknevasse basseini. Suplemine ajab loomulikult une ära ja lisaks
sai basseini kõrvale tellida värskeid puuviljasmuutisid ning ka süüa. Kiirest
värskendusest sai siiski mitmetunnine basseiniäärne mõnulemine, mis on ka
arusaadav, kui selja taga on Eestimaine pime ja külm talv.
Esimene suplus ja mangosmuutid
Aga kaine ja kaalutlev pool ajas meid siiski
magama, kuigi lõpuks jõudsime suigatada vaid napilt 1,5-ks tunniks. Sellisest
unefaasist, mille all on magamata öö, on ikka ääretult karm välja tulla. See
unetunne on nii tugev, et raske on leida motivatsiooni ükskõik milleks.
Rääkimata siis lastest, aga nad imekombel reisil ei virise raskuste üle. Eriti
imetlusväärne oli, et ka Anee ei nurisenud, kuigi tema enesetunne oli
"tänu" päev tagasi saadud meeletule nohule, mida ei suuda isegi Actifed'iga
taltsutada, ikka eriti sant.
Meid viiakse autokasti ehitatud
puitpinkistmetel (tavaline sõiduvahend Tais) lähedalasuva jõe äärde, kust
istume koos kümnekonna teiste turistidega ümber paati. Õnneks on paat kaetud
varikatusega, muidu oleks võimatu sellises kuumuses ellu jääda. Anee vajub nagu
väikelaps peagi istudes uuesti unne, ta on ikka täiesti uimaseisundis oma nohu ja magamatuse tõttu.
Mööda jõge käib pidev liiklus – mõlemas suunas voorivad inimesi vedavad paadid, aga suurema osa veeteest võtavad enda alla mulda või liiva vedavad hiigelalused, mis on pandud sleppi enamasti suhteliselt väikestele mootoriga alustele, mida vähemalt väljaulatuva atribuutika järgi võib arvata, et peetakse ka eluruumideks. Ja neid tuleb ja tuleb.
Liiva transport Chao Phraya jõel
Chao Phraya äärne elu Ayutthayas
Paadiekskursioonil külastame kolme pühamut,
igaühe juures aega paarkümmend minutit. Kõik pühamud asuvad jõe kaldal ning
nendesse pääseb otse paadisillalt. Kaks esimest budistlikku templit on sarnased
paljudele teistele, mida ma varem näinud olen. Ka kullast istuv Buddha on oma
erinevates suurustes mitmel pool nähtud. Laste jaoks pakkus küll see oma 5 m
kõrge istuv Buddha imestust, sest nende teadlikus elus sellised mälupildid
puuduvad. Anee oli eelmise Tai reisi ajal 5-aastane, aga omab mälestustes vaid
üksikuid fragmente sellest reisist.
Minu jaoks on aga meeldejäävaim 13. sajandist
pärinev Wat Chaiwatthanaram pühamu, mille juurde jõuame plaanitult vahetult
enne päikseloojangut. Need vaated, mis avanevad madalates kollastes
päiksekiirtes templile, on vapustavad. See pühamukompleks on arhitektuuriliselt
midagi sellist, mida ma varem veel näinud pole. Wat Chaiwatthanaram ei ole
klassikaline suure peamajaga pühamu, vaid kogu templikompleks koosneb
stuupadest (vahel nimetatakse ka prang'ideks), kupli/kellukese või liivalossi-torni kujulised ehitised – need on kohad,
kus mälestatakse Buddhat, mediteeritakse ja hoitakse ka reliikviaid. Stuupasid
ehitati vaid kõige tähtsamate pühamute juurde ning need olid levinud põhiliselt
Ayutthaya kuningriigi ajastul.
Ayutthaya. Wat Chaiwatthanaram pühamu. Vaade Chao Phraya jõelt, mille ääres see asub.
Wat Chaiwatthanaram pühamukompleks on algselt
ehitatud hinduistliku pühamuna ning hiljem muudetud budistlikuks, nagu ka
mitmed teised siinse kandi pühamud, ka maailmakuulus Angor Wat. Arhitektuuriliselt
on selles kindlasti midagi just Angkor Wat'i sarnast (just stuupad) ja pärineb see
ka enam-vähem samast ajaperioodist.
13. sajandist pärinevad Wat Chaiwatthanaram pühamu stuupad
Wat Chaiwatthanaram pühamu stuupad on ehitatud punastest savitellistest
Siinsed stuupad on laotud õhukestest punastest
savitellistest ning ajahambale suurepäraselt vastu pidanud. Tundub, et sellest
paarikümnest minutist, mis meile anti, jäi isegi väheks – see päikeseloojangu
aeg on siin stuupade vahel nii eriline, et jalutaks pikemalt. Kellegi teise
ette antud aeg on see, mis meid igasuguste grupiga käimiste juures häirib,
sellepärast me neid ka muidu väldime. Aga paat läheb ja hüppame peale, muud
võimalust pole.
Päikeseloojang Wat Chaiwatthanaram pühamu juures
Oleme nende paari tunniga, mis me liikvel
olime, teinud mööda veeteed peaaegu ringi peale Ayutthaya linna keskel olevale
saarele ning külastanud selle äärde jäävaid pühakodasid. Mulle tundus viimast
ja kitsast lõiku sõites, et Chao Phraya jõge on osaliselt inimtekkelise kanali
abiga pikendatud ning selle kaevatud kanali tulemusena moodustubki linna
keskele väike saareke.
Chao Phraya jõe kanalil vahetult enne ööturule jõudmist
Viimane peatus, kus meid maha pannakse, on
ööturg, kuhu jõuame juba pimeduse saabudes. Turg toimub ühel suurel platsil
ning siin müüakse erinevaid puuvilju, jooke, küpsetisi, lihavardaid, aga ka
igasugust mittesöödavat pudi-padi. Olen nii kaua igatsenud Tai imelisi puuvilju
ning ostan alustuseks kohe ananassi ja arbuusi, mida Tai ööturgudel müüakse
alati mugavalt ühe-inimese portsjonisse pakendatult. Kuna Tai turud pole just
eriti puhtad, ei taha mõelda, kus või kuidas need puuviljad valmis lõigatud on,
sest ilmselt siis ma ei julegks neid süüa. Loota jääb vaid, et neis pole meie
seedesüsteemile mittesobivad baktereid.
Sooja toiduga on ebasobivate bakterite saamise
oht väiksem. Eriti, kui tegu on deep-fried toiduga, mis on Tais väga levinud.
Aga seda tasub ka vaid siis osta, kui on näha, et see tehakse just seal samas
ja praegu. Olen küll ja küll näinud, kuidas liikuvatel toidukärudel hoitakse
liha sellisel temperatuuril, mis õues just on, mis on ikka väga suur risk toidu
riknemiseks ja bakterite levikuks. Ma ei ole reisil olles väga paranoiline
igasuguste bakterite suhtes, mulle meeldib Tais tänavatoit, aga ma mingil
määral siiski valin, mida ma söön. Sest valikut on pea alati palju.
Esimesel õhtul jääme sööma ööturul paiknevasse
pop-up restorani, kus tellime kahte erinevat grillitud kala, köögivilju ja
riisi. Istume plastmasstoolidel (ehe tunne, et oled Tais) otse jõe kaldal ning teeme taastutvust Tai
toiduga.
Tagasi hotellini plaanime jalutada, kuna meile
öeldi, et hotell on ööturust 10-minutilise jalutuskäigu kaugusel. Selgub, et
"koduteel" pole ühtegi kõnniteed ja kottpimedatel tänavatel tuleb
kõndida kusagil prügi sisse mattunud teeserval või kõndida sõiduteel, kus
voorivad pidevalt rollerid. Ei ole just mugavaim viis. Teele jääb üks
valgustatud pühamu, mille aiast saab ka läbi kõndida. Kui ristiusu pühakojad on
minu jaoks pimeduses hirmutavad, siis Aasias rännates olen sageli sattunud
sealsetesse pühakodadesse (nii budismi kui ka shinto) ööpimeduses ning ma ei tunne
neis kunagi hirmu, vaid müstilist ebamaist imetlust. Ristiusu sümbolid on minu
jaoks tuttavad ning igal märgil on kultuuriliselt omandatud mingi tähendus (nt
rist sümboliseerib surma – ehk just seetõttu on öised kirikuaiad nii
hirmutavad). Aasia pühakodade märgi- ja sümbolkeel ei ole mulle tuttav ning ma
ei oska kõigele nähtule tähendusi omistada ning ilmselt just tõlke puudumine ei
lase ka hirmudel tekkida, kuna ma ei suuda kõike nähtut enda jaoks lahti
mõtestada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar