Antiikses Side linnas (16.04.13)

Hommik algab hommikusöögiga, nagu ikka. Ainult Renee eelistas täna hommikusöögile magamist ja ärkas alles siis, kui meie juba söömas käinud olime. Ilm oli taas päikseline, seega läksin lastega randa. Renee jäi enda ehitatud internetti kinni.

Rõõmus Anni hommikul

Hugo marsib hommikusöögile

Randa minek

Liiga terav liiv...

Söögipaus

Lõunal kohvikus

Kõrremahl on uus avastus

Vahepeal Hugo magas ja ma üritasin basseiniäärses kohvikus istudes veidi arvutis kirjutada, kuid varjus hakkas liiga jahe. Läksin päikese kätte tagasi suvist ilma nautima. Aprilli keskel on Türgis selline mõnus Eesti suvi. Päikese käes on ideaalne temperatuur, ei ole liiga palav ega liiga külm, kuid varjus istudes on enamasti kampsunit peale vaja. Meile sobib selline temperatuur väga hästi. Kui Hugo ärkas, sulistasid lapsed basseinis. Nagu tänase päeva algus näitab, on ühe pere rutiinsetest toimingutest blogi kirjutada äärmiselt igav. Aga meile meeldib elamusi otsida, seega läksime õhtupoole seiklema.

14 aastat koos

Meie pere

Sõitsime 20-minutilise autosõidu kaugusel asuvasse Side linna, kus on osaliselt säilinud ka antiikne vanalinn. Ca 2000 aasta vanuseid antiikaja ehitisi või nende varemeid on Türgi Vahemere-äärsel rannikul säilinud suurel hulgal. Osa kunagisest asustusest on jäänud tänapäeval looduse rüppe, osa asub ka praegusaja linnasüdames. Side linna keskne vaatamisväärsus on taas amfiteater, kuid juba eemalt vaadates tundub, et see on valmistatud vähem vastupidavast kivist. Seetõttu on amfiteatri võlvid raudkonstruktsioonidega toestatud ning liikuda saab piiratud alal. Pilet kahele oluliselt kallim kui Termessoses (Sides 20 liiri, Termessoses 4 liiri). Side amfiteater on üks suuremaid Türgis, mahutades hinnanguliselt 15 000-20 000 inimest. Kuigi Side amfiteater on ca 4 sajandit noorem kui Termessose amfiteater, on see halvemini säilinud - lähemal uurimisel selgub, et istmeread on ehitatud küll täiskivist, kuid seinad ja muud konstruktsioonid millestki betoonilaadsest kivivalust, mida ajahammas krobeliseks närinud. Meenub Itaalias Veronas nähtud amfiteater, mis oli sarnases seisus.

Side linna amfiteatri toestatud võlvid

Amfiteatri murenevad detailid
Side amfiteater

Mehed amfiteatris

Naised amfiteatris

Amfiteatri kõrgematel istmeridadel istudes paistis ümbrus nagu peopesal. Side linn asub poolsaarel, mis silmapiirini täis antiikseid varemeid - lisaks amfiteatrile Apollo templi sambad, linna väravad, 6. sajandist pärineva haigla müürid, erinevaid võlve, sambaid jne. Amfiteatri kõrvalt avaneb vaade süstematiseeritud antiiksetele detailidele, mis on asetatud vaatamiseks aiaga piiratud maa-alale.

Antiiksed varemed

On ilus õhtu, seega teeme plaani enne õhtusöögile minekut veel Side vanalinnas jalutada. Kõnnime mööda jalakäijatetänavat, mis palistatud poekestega - turistidele mõeldud kaup alates kebabist kuni ehete ja riieteni välja, kuid oluliselt viisakama väljanägemisega poed kui meie hotelli ümbruses. Põikame rahvarohkelt peatänavalt kõrvale ning leiame mõned teistmoodi poed, kus vanamammi koob poe ees kindaid ja mütse, mida ta müüb ning ühe kirevaid kausse müüva poe. Toidunõud meeldivad mulle alati, nii valin välja kaks kaussi, mis kaasa osta.

Anee jäätist ostmas; onu teeb nalja.

Värvilisi Türgi kausse valimas

Minu jaoks tundmatud puuviljad, mida üks mees mulle maitsta andis.
Pille tundis pildilt viljad ära (aitäh!), nüüd tean, et eesti keeles kannavad need nime nispero.

Mere äärde jõudes jalutame otse rannas asuva Apollo templi sammasteni. Restoranitänaval kõnetatakse meid enamasti rootsi keeles ning kutsutakse sööma. Plaanime jätkuvalt õhtusööki hotellis süüa, kuid Reneele hakkab üks restoran meeldima ning otsustame vahelduseks buffe-õhtusöögile hoopis a la carte kasuks. Pealegi on imeline päikeseloojangu aeg, soe õhtu ning imelise vaatega koht. Mina olen oma eelroa valiku teinud, kui meile näidatakse värske mereanni vaagnat ja näen seal tiigerkrevette. Renee võtab kalmaarirõngad ning pearoaks võtame mõlemad grillitud meriahvena. Hinnaklass oli suhteliselt kõrge, kuid kõik oli oma hinda väärt. Palju häid emotsioone ühes õhtus.

Apollo templi samabd. Side linn.

Kalavalik restoranis

Vaade restoranist

Õhtusöök

Juba reisi algusest peale on Hugo täielik pilgumagnet - teda vaatavad ja naeravad kõik alates türklastest kuni saksa pensionärideni välja. Türklased on üldse laste vastu väga sõbralikud ja suhtlemisaltid, väga palju tullakse lapsi ka puutuma. Kuid enamasti toimub see piiratud hotelli alal ning mul mingit hirmu pole. Kui õhtul jäätist ostsime, võtsime kolm jäätist, kuid jäätisemüüjal hakkas vist Hugost kahju, kes ilma jäi ning ta pani temale ka väikese jäätise. Hugo oli loomulikult rahul. Jäätist enam tema eest varjata ei saa.

Maiustame jäätistega. Hugo juba ka.

Katrin ütles ...

Olen küll juhuslik blogi lugeja, aga tahtsin siiski palju õnne pika kooselu puhul! :) See on väga inspireeriv! Niisiis kena kooselu jätku ning kõike ilusat edaspidiseks!

Olen küll juhuslik blogi lugeja, aga tahtsin siiski palju õnne pika kooselu puhul soovida! :) See on väga inspireeriv! Niisiis kena kooselu jätku ning kõike ilusat edaspidiseks!

Aet Trisberg ütles ...

Täname, Katrin, heade soovide eest!