Täna on meil ainuke aja peale minek Floridas
olles - broneerisime mõned päevad varem sõidu airboat’iga (ma ei tea, kas
sellel veesõidukil on ka eestikeelne nimetus, tõenäoliselt hõljuk vms).
Hotelli hommikusöögilauast ei leia me taas
midagi meelepärast. Floridas on hotellides hinnavahemikus 80-100 € öö väga
nigelad hommikusöögid (kui sedagi). Samas me siin ringreisil olles hotellidele
väga ei panusta – jõuame ju hotellidesse hilisõhtul magama ning hommikul kohe
lahkume. Aga headesse vooditesse osatakse USA hotellides panustada.
Pakime asjad minekuks kokku - õigemini olen
mina see, kes kokku ja lahti pakkimist teostab, Renee osa on vaid juhtmed ja
arvutid kokku pakkida. Üldiselt olen mina ka see, kes enne reisi loeb ja uurib,
mida teha ning teeb esialgse reisiplaani, Renee aga see, kes hiljem hindab, kas
mu plaanid ka realistlikud on. Mul kipub sageli tahtmist mahutada ühte päeva
rohkem asju, kui me teha suudaks, kuigi ma arvutan kõik läbitavad vahemaad
maps-google.com abil reisi sisse.
Everglades loodus tee ääres
Lääne poole jõudes on loodus rohelisem
Tamiami Trail - ainult sirge tee
Google on mind aga täna alt vedanud – olin
järgi vaadanud, et Florida Cityst Everglades Citysse sõit on ca poolteist
tundi, kuid auto gps pakkus autosõiduajaks 2 h 15 min. See lisaaeg röövis meilt
hommikusöögi. Lapsed olid õnneks hotellis juba jogurti ära söönud ning esialgu
sobis ka banaan meile hommikusöögiks. Tee peal tegime aja veidi tagasi ning
saime võtta kiire hommikusöögi ühest kohalikust teeäärsest söögikohast. Kui
muidu on USAs tee äärtes vaid suurte kettide söögikohad ning midagi erilist
neis ei kohta, siis siia keset Everglades soid pole ketid veel laienenud. Sõin
maisijahust indiaani leiba aedviljadega – see oli midagi uut.
Info kohalikus söögikohas, kust leiab keset Everglades soid kiirtoitu
Tee Everglades City suunas kulges mööda
Tamiami Trail’i – see on tee, mis kulgeb ida-lääne suunal läbi Everglades
rahvuspargi. Teed on siia kunagi väga pika ja sirge joonlauaga tõmmatud – üle
100 km tuleb sõita sõna otseses mõttes sirgelt ilma ühegi kurvi ja
kõrvalepõiketa. Mõlemal pool teed on märgalad – tee kulgeb enamus ajast
teetammil, kõrval jookseb kuivenduskanal.
Tee ääres on asustust vähe – enamasti on vaid
suured sildid “Airboat tours”, kus saab minna Everglades loodust hõljukpaatidega
avastama. Rahvuspargi piirides airboat’idega sõitmine pole lubatud, aga kohe rahvuspargi
piirist väljaspool on järjest kümneid ja kümneid paadimatku pakkuvaid firmasid.
Olin enne reisile tulekut lugenud ja pilte vaadanud, kus kandis tasuks
airboat’iga sõitma minna. Tundus, et lääneranniku mangroovisaludes on loodus
kõige erilisem, seetõttu just selles suunas täna liigume.
Sõit airboat'iga
Mangroovid
Airboat
Airboat’id võeti Floridas kasutusele 1920-tel
aastatel ning neid kasutati algselt kalastuspaatidena. Neil paatidel on sile
põhi ning mootori tiivik ei ulatu vette; mootor veab ringi paadi tagaosas
olevat hiiglaslikku propellerit. Sellisel konstruktsioonil on praktiline
põhjendus – siinsed kanalid on madalad ning siledapõhjalise paadiga, mis
okstesse ei takerdu, on siin ainuvõimalik liigelda. Juba 1930-tel aastatel
hakati airboat’idega tegema ka lõbusõite ning see on Everglades lahutamatu osa
tänapäevani.
Sõit airboati’ga on kindlasti elamus omaette,
algul ettevaatlikult ja aeglaselt, hiljem näitab juht, mis selline paat suudab
ning kiirused on juba suured. Paadisõitu saadab hirmus müra, mida saab
summutada kõrvaklappidega, kuid vaatamata mürale tundub Hugole, et just paadis
oleks paras aeg teha väike lõunauinak. Paadi juht märkas, samuti, et Hugo on
unne suikunud ning mainis, et see on tavaline, et selles eas lapsed sõites
magama jäävad. Kui meie teele aga ujuv krokodill sattus, jättis juht paadi
seisma ning ka Hugo ärkas vaikuse saabudes üles. Lisaks nägime veel kummalisi
loomakesi, kes okstel ronisid ning paadi müra peale põgenemise asemel
uudishimulikult külalisi uurisid. Kohe selgus ka miks – paadi juht tõi neile
süüa. Tegelikult peaks metsloomade söötmine olema keelatud, aga need loomad on
poolenisti toiduga kodustatud.
Hugol tuli paadiga sõites uni
Kohtame krokodilli
Loomad, keda söödeti
Airboat arendab kiirust
Anee proovib ise paati juhtida
Marco Island
Marco Island
Pärast tunniajast paadisõitu asusime mööda
läänerannikut ülespoole (ehk põhja suunas) teele. Esimesena pöörasime teelt
kõrvale Marco Island’ile – see on uhke villaderajoon saartekobaras, kuhu on
kunstlikult juurde tekitatud sümmeetrilisi maaribasid. Villade taga on kanalid,
kus iga maja ukse taga seisavad kallid jahid, maja ees aga läheb autotee –
seega pääseb koju nii merd kui maad mööda. Floridas on eramajad millegipärast
alati ühekordsed ning ruutmeetritelt suhteliselt väikesed. Siinsed villad on
samuti ühekordsed, kuid oluliselt suuremad. Kõigi majade peauks on tõeline
portaal sammaste ning nikerdatud või värvilisest klaasist kahepoolsete ustega.
Elurajoonis on vaid elumajad - ei ühtegi
poodi, restorani, tanklat – need kõik on eemal.
Silda mööda Marco Island'ilt tagasi mandrile
Naples
Hugo ja Anee põnevas poekärus. Whole Foods Market
Whole Foods Market
Whole Foods Market
Sel korral pole USAs olles veel käinud minu
lemmikus suures ökopoes Whole Foods Marketis. Leian internetist, et lähim tee
peale jääv WFM on Naples’is, seal teemegi peatuse ja lõuna ning ostame tee
peale näksimist kaasa. Kusjuures Naples pole ainule kohanimi, mida Florida on
mujalt maailmast laenanud – liigud mööda läänerannikut edasi, tuleb Venice.
Itaaliast saab aga otse Venemaale – saabume St Petersburgi. Idarannikul saab
väisata Melbourni.
Täna on meil pikim sõit selle reisi jooksul. Anee
ja Hugo ei kurda, neil on autos tegevust – uurivad raamatuid ning Anee vaatab
vahel iPadist filme. Hugol on tegevust oma uue telefoniga (Hugo keeles pifet),
mille ta sai – tegu on odava nuppudega nutitelefoniga, mis tuli kaasa, kui
USAst internet osta. Meile pakub tema telefonikäsitsemisoskus pidevat nalja.
Hugo on telefonikasutajad jälginud ning endale detailsusteni meelde jätnud, mis
selle aparaadiga teha saab. Nii räägib ta: “Hugo pildistab punast autot,” ja
hoiab telefoni kätega kehast kaugemal nagu teeks pilti või siis “Hugo mängib
jalgpallimängu,” klahve häkkides vilksas seal vist jalgpalli moodi pilt läbi,
kuid ta räägib seda nii usutavalt, et me juba peaaegu jäime uskuma, et ta
telefonis ongi jalgpallimäng. Millalgi oli ta endale klahve suvaliselt lahmides
äratuse või meeldetuletuse salvestanud ning järsku hakkas autos võõra häälega
telefon helisema, meie vaatasime ja mõtlesime, mis see olla võiks, kuid Hugo
teadis kohe, et talle helistatakse. Olla üks onu, kes helistab.
Hilisõhtul jõuame Tampasse, kus on meie tänane hotell. Sõidetud sai täna 300 miili – see on meie mõõtühikutes 500 km. Mõõtühikute teisendamine on siin USAs igapäevaselt paratamatu, kui tahad mõelda endale harjumuspärastes ühikutes. USAs läbitakse vahemaana miile, samuti näitavad autode spidomeetrid mõistetavalt mitu miili tunnis sõidad. Poes käies tuleb dollarid eurodeks arvutada ning kui soovid millegi kilohinda teada, tuleb ka naelad (lbs) grammideks ümber arvutada. Kui kütust võtad, tuleb gallonid liitriteks arvutada. Et teada saada, kas laps piisavalt pikk, et pääseda lõbustuspargis mõnele atraktsioonile, tuleb jalad meetriteks ümber arvutada. Õhutemperatuurist arusaamiseks tuleb aga Fahrenheitid Celsiusteks teisendada.
Õhtune Tampa
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar